Rzeczoznawcy 3

Home / Portfolio / Rzeczoznawcy 3
Rzeczoznawcy 3

RZECZOZNAWCY 3 / DESIGN DLA RODZICA / DESIGN DLA MIASTA

BANER PROBA

W październiku i listopadzie w 2015 roku w Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej odbyły się dwa cykle warsztatów: design dla rodzica, design dla miasta. Do udziału w bezpłatnych warsztatach  zaproszeni byli rodzice małych dzieci oraz grupa międzypokoleniowa (osoby od 16 lat) – mieszkańcy Podkowy Leśnej, Milanówka, Pruszkowa, Grodziska Mazowieckiego, gminy Brwinów oraz okolicznych miejscowości.

Formuła warsztatów oparta  na metodzie design thinking, czyli tworzeniu innowacyjnych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Uczestnicy warsztatów poznali poszczególne etapy oraz narzędzia pracy projektanta i producenta. Wcielili się w rolę designera, tworząc koncepcję przedmiotu odpowiadającego ich gustom oraz zauważonym przez nich problemom. Pod sam koniec warsztatów stworzyli realny model wymyślonego przez siebie przedmiotu. Rozwój i nauka płynnie łączyły się ze wspólną zabawą np. przy grupowym rozwiązywaniu różnorodnych zadań konstrukcyjnych dopasowanych do potrzeb i możliwości grupy. Krótkie wykłady dotyczyły historii designu w Polsce i na świecie, a tematem dyskusji były rzeczy i miasto. Warsztaty były okazją do rozwijania zainteresowań, a także kompetencji osobistych i zawodowych w kreatywny i angażujący intelektualnie sposób.

Warsztaty zakończyły się wydarzeniem podsumowującym Design Mixer, na którym uczestnicy zaprezentowali swoje koncepcje i rozwiązania projektowe. Rodzice i mieszkańcy nauczyli się patrzeć na rzeczywistość oczami designera. Stali się Rzeczoznawcami.

 

Design dla rodzica /
Rodzina jako grupa odbiorców wielu marek, zasypywana jest licznymi ofertami kupna różnorodnych, w życiu codziennym produktów. Czy te przedmioty o różnych kolorach, kształtach i rozmiarach są wystarczająco ładne? Czy są wystarczająco funkcjonalne? Rodzice mają niepowtarzalną okazję stworzyć modele produktów odpowiadających na ich oraz ich dzieci potrzeby.

Design dla miasta /
Na dwa miesiące działań warsztatowych miasto stało się terenem badań, analiz i prac projektowych. Uczestnicy koncentrują się na największych wartościach miasta w którym mieszkają, aby w międzypokoleniowym zespole mieszkańców, dzięki wspólnej, aktywnej wymianie myśli, idei, wiedzy i doświadczenia, zaprojektować przedmiot użytkowy promujący miasto

Dlaczego to robimy? 

Uważamy, że sztukę powinno poznawać się w twórczy sposób przy pomocy aktywnych metod, warsztaty powinny nieść wysoką wartość merytoryczną, a wymiana zdań i myśli powinna być integralnym elementem każdego warsztatu. Design i projektowanie wciąż uznawane są za domenę ludzi związanych z biznesem i kulturą wysoką. Brakuje ofert związanych z przybliżeniem i zastosowaniem myślenia o projektowaniu w edukacji kulturalnej adresowanej do osób, które na co dzień się tym nie zajmują. W pojęciu nowoczesnej edukacji nie ma miejsca na bycie biernym odbiorcą warsztatów. Wiedza, pomysły i umiejętności każdego z uczestników powinny tworzyć płynną całość.Zauważamy brak wystarczającej liczby miejsc przyjaznych rodzicom, przestrzeni czy zajęć, w których rodzice mogliby być sami dla siebie wsparciem oraz w aktywny, interesujący oraz wartościowy sposób spędzić swój czas. Dlatego zdecydowaliśmy się współpracować z Milanowskim Klubem Mam w dotarciu do uczestniczek i uczestników warsztatu „Design dla rodzica”. Idea takich klubów oparta jest na tworzeniu miejsc im przyjaznych, gdzie odbywają się spotkania, w czasie których rodzice mogą podzielić się swoimi przeżyciami i doświadczeniami. Spotkania mam są okazją do wyjścia z domu, oderwania się od codziennych obowiązków, mile spędzonego czasu oraz zajęć z dziedziny kultury, przydatnych w rozwoju zawodowym oraz osobistym. W  warsztatach uczestniczyły również dwa niemowlaki Zuzia i Witek, spoglądające z zaciekawieniem co robią ich mamy.

 

Film z warsztatów:

 

Rozmowa o fundacji i projekcie z Pauliną Jędrzejewską i Marcelą Kawką przeprowadzona w radiu Fama Żyrardów:

 

Zachęcamy do zapoznania się z poprzednimi edycjami projektu: Rzeczoznawcy i Rzeczoznawcy 2.
Efekt pracy można zobaczyć w katalogu: www.cultureshock.pl/katalogi

Można zapoznać się ze scenariuszami warsztatów: www.cultureshock.pl/scenariusze

Materiały z warsztatów oraz koncepcje produktów powstałych w trakcie trwania projektu zostaną udostępnione na licencji Creative Commons CC-BY-SA 3.0 Polska. To oznacza, że będzie można je kopiować, rozpowszechniać i tworzyć na ich podstawie modyfikacje dla dowolnego celu, także komercyjnego pod warunkiem, że utwór zostanie oznaczony imieniem i nazwiskiem autora oraz nazwą Fundacji Culture Shock. Ponadto nowo powstały utwór należy opublikować na tej samej licencji: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl

Scenariusz i prowadzenie warsztatów:

Paulina Jędrzejewska  — prezeska Fundacji Culture Shock. Działa w temacie wolnej i nieformalnej edukacji, nowych technologii, projektów międzypokoleniowych. Tworzy instalacje w przestrzeni publicznej, którą traktuje jako miejsce budowania kapitału społecznego i dialogu. Współzałożycielka marki Hedoco produkującej open- sourcowy design oraz modę. Doświadczona trenerka, coach grupowy, socjolożka i antropolożka kultury, aktywistka społeczna. Absolwentka Studium Coachingu Grupowego w Szkole TROP, Studium Nauk Stosowanych na UW. Studiowała Design Management w SGH, Gender Studies w PANie.

Marcela Kawka —  absolwentka Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie. Projektantka wzornictwa przemysłowego i komunikacji wizualnej. Prowadzi biuro projektowe Locomotif Design Studio. Zajmuje się projektowaniem nowych rynkowych produktów, corporate identity, nadzorem nad wdrożeniami i doradztwem w zakresie wdrażania strategii wzorniczych. W swoim dorobku posiada projekty m. in. mebli, urządzeń elektronicznych, opakowań, małej architektury, identyfikacji wizualnej oraz obiektów POS i POP. Wraz z Izabelą Cichecką otrzymała III nagrodę w konkursie Nokia Only Planet ­ Design for all, za projekt urządzenia „Health Guard” uwzględniającego potrzeby seniorów.

Partnerami projektu są: Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich oraz Milanowski Klub Mam

ckio-logologo

Projekt współfinansowany był ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mkidn3

Patronat medialny

Radio FAMA logo Żyrardów główne

Powrót do portfolio